জগন্নাথ বিশ্ববিদ্যালয়ের প্রশ্ন ২০১৯-২০

জগন্নাথ বিশ্ববিদ্যালয় প্রথম বর্ষ (সম্মান) ভর্তি পরীক্ষা ২০১৯-২০ ইউনিট-২ (মানবিক) সেট-1

বাংলা
(০১) “অনুপ্রেরণা, সাহস ও দেশপ্রেম নিদর্শন রেইনকোট” বিশ্লেষণ করে?

উত্তরঃ গল্পে এই রেইনকোটের প্রতীকী তাৎপর্য অসাধারণ। গল্পে রেইনকোটটি অনুপ্রেরণা সাহস ও দেশপ্রেমের প্রতীক হিসেবে কাজ করেছে। রেইনকোট গল্পের ভীতু প্রকৃতির নুরূল হুদা সাহসী হয়ে ওঠে শ্যালক মুক্তিযোদ্ধা মিন্টুর রেইনকোট গায়ে দেয়ার পর। মূলত দেশপ্রেম ও জাতীয় চেতনার জাগরণই নুরূল হুদাকে সাহসী করে তুলেছে। মুক্তিযোদ্ধা শ্যালকের রেইনকোটের ভেতর দিয়ে ভীতু প্রকৃতির নুরুল হুদার মধ্যে সঞ্চারিত হয় উষ্ণতা সাহস ও দেশপ্রেম। যার ব্যঞ্জনাময় প্রকাশ ঘটেছে এ গল্পে।

(০২) “মানুষের যখন পতন আসে তখন পদে পদে ভুল হতে থাকে” বায়ান্নর দিনগুলো প্রবন্ধের আলোকে ব্যাখ্যা কর:

উত্তরঃ ভাষা আন্দোলনের সময় তৎকালীন পাকিস্থানী সরকার প্রসঙ্গ বোঝাতে লেখক বঙ্গবন্ধু শেখ মুজিবুর রহমান প্রশ্নোক্ত উক্তিটি করেছেন, তৎকালীন মুখ্যমন্ত্রী নুরুল আমিন তার চূড়ান্ত পতনের আগে বেশকিছু অপরিমানদর্শী কাজ করেন, তার সর্বশেষ ভুল ছিল ভাষা আন্দলনকারীদের ওপর গুলি চালানোর নির্দেশ দেওয়া, প্রকৃতপক্ষে মানুষ তার পতনের পূর্ব মুহূর্ত যে হিতাহিত জ্ঞানশূণ্য হয়ে একের

(০৩) “দেখলাম সালামের হাত থেকে নক্ষত্রের মতো ঝরে অবিরত অবিনাশী বর্ণমালা” প্রসঙ্গ উল্লেখ পূর্বক উক্তিটি ব্যাখ্যা কর?

উত্তরঃ এটি শামসুর রাহমানের ফেব্রুয়ারি ১৯৬৯ কবিতা থেকে নেওয়া, মাতৃভাষা বাংলা যে বাঙালি জাতিকে জাতীয় চেতনায় উজ্জীবিত করে বারবার স্বাধিকার আন্দোলনের প্রেরণা জুগিয়েছে কবি প্রশ্নোক্ত উক্তির মাধ্যমে এই বিষয়টিই বুঝিয়েছেন। মাতৃভাষার সম্মানে ১৯৫২ সালে ভাষা আন্দোলনে বীর বাঙালি জীবনোৎসর্গ করে। তারই চেতনায় উদ্বুদ্ধ হয়ে উনিশশো ঊনসত্তরে ব্যাপক গণঅভ্যুন্থান সংঘটিত হয়। যেন ১৯৫২ সালের সালাম বরকতের অনুপ্রেরনায় লক্ষ লক্ষ মানুষ রাস্তায় নেমে এসেছে এবং তাঁদের এই আত্নত্যাগকে মাতৃভাষার চেতনায় ঋদ্ধ করতে কবি বর্ণমালাকে অবিনাশি বলেছেন।

(০৪) “আমি কিংবদন্তির কথা বলছি মূলত প্রতিরোধী সংস্কৃতির কাব্যভাষা”, বিশ্লেষণ কর।

উত্তরঃ ‘আমি কিংবদন্তির কথা বলছি’ কবিতায় বাঙালি জাতির হাজার বছরের সংগ্রামী ইতিহাস তুলে ধরা হয়েছে। বাঙালির পূর্বপুরুষের ইতিহাস অত্যন্ত সাহসী ও গৌরবোজ্জ্বল। নিজেদের অস্তিত্ব টিকিয়ে রাখার জন্য তারা লড়াই করেছে। তারা ঐক্যবদ্ধ হয়ে দেশও দেশের মানুষকে শএুমুক্ত করতে চেয়েছে। কবিতায় কবি তার পূর্বপুরুষের সাহসী ও সংগ্রামী মনোভাব ও যুদ্ধজয়ের মতো কীর্তির বন্দনা করেছেন। এতে বাঙালি নিরীহ হলে ও অন্যায়ের কাছে মাথা নত না করার দিকটি প্রতিফলিত হয়েছে। সুতরাং কবিতাটি প্রতিরোধী সংস্কৃতির দিকটি প্রতিফলিত হয়েছে। সুতরাং প্রতিরোধী সংস্কৃতির কাব্যভাষা।

(০৫) পরিভাষা বলতে কী বুঝ? ভাষার উৎকর্ষ সাধনে পরিভাষার গুরুত্ব ব্যাখ্যা কর।

উত্তরঃ অভিধানে ‘পরিভাষা’ অর্থ সংক্ষেপার্থ শব্দ। অর্থাৎ যে শব্দের দ্বারা সংক্ষেপে কোন বিষয়কে সুনির্দিষ্ট ভাবে ব্যক্ত করা যায় তাই পরিভাষা। বাংলা ভাষায় ব্যবহৃত বিভিন্ন বিদেশি শব্দের সরাসরি কোন প্রতিশব্দ না থাকায় ঐ শব্দগুলোকে বোঝানোর জন্য পারিভাষিক শব্দের প্রয়োজন রয়েছে। জ্ঞানচর্চার প্রয়োজন রয়েছে। এছাড়া পরিভাষা আমাদের শব্দ ভান্ডারকে বৃদ্ধি করতে সাহায্য করেছে। সুতরাং পারিভাষিক শব্দ বাংলা ভাষার বিকল্প এবং সহজবোধ্য তার জন্যই ব্যবহৃত হয়েছে। তাই ভাষার উৎকর্ষ সাধনের পরিভাষার গুরুত্ব অপরিসীম।

(০৬) ‘গোবরে পদ্মফুল’ বাগধারাটির নিহিতার্থ বিশ্লেষণ কর।

উত্তরঃ গোবরে পদ্মফুল বলতে বোঝায় অ-স্থানে মূল্যবান বস্তু। পদ্ম ফুলের জন্ম পুকুরের বা জলাধারের গভীরে। সেখানে গোবরে জন্মানো অসম্ভব। তাই এই উপমা ব্যবহৃত হয়। যেমন: মুচির ডাক্তার হলে গোবরে পদ্মফুল উপমা ব্যবহৃত হয়।

ইংরেজি
01. How did the 7 March 1917 speech motivate the mass people of Bangladesh towards independence?

"Motivation from 7th March speech to mass people" This time the struggle is for our independence. Bangbandhu announced a civil disobedience movement in the province, calling for "every house to turn into a fortress." The speech inspired the Bengali people to prepare for awar of independence amid widespread reports of armed mobilization by West Pakistan. This speech is the declaration of independence of our nation. Speech of Bangbandhu is not merely an oratorical art rather in terms of Bengali nationhood and the achievement of a sovereign identity, it stands equal to the Magna Charta. Bangbandhu portrayed the history of exploitation and injustice by the Pakistan ruler over the Bengalis in a charismatic manner in this speech. The speech of the 7th March 1917 was so effective as it our philosophy; Bangbandhu was and is our pathfinder for economic, political, social and cultural freedom. The historical 7th March Speech of him lead the then Bengalis to the prosperity, equality, inclusivity and sustainability. We have to devote and dedicate ourselves to uphold the spirit of 7th March Speech and to fulfill his dream of building 'Golden Bengal'! The Speech was the speech for Independence, and the speech for Prosperity.

02. Write a paragraph on relationship between 'Morality and Etiquette'. (Marks-04)
Morality and Etiquette It also necessary to understand the differences between morality and etiquette. While morality is the moral code of an individual or of a soceity, etiquette is a set of rules for well-mannered behaviour. Etiquette ia an unwritten code or rules of social or professional behaviour such as medical etiquette. Morality is not necessarily based on religion as many people think. Although we draw our moral beliefs.

03. Suppose you are a staff reporter of a daily. Write a report on the sources of air pollution in Bangladesh. (Marks-04)-[JNU:B:19-20,SET-1] The sources of air pollution in Bangladesh.
Rohan Islam, Dhaka, 15 May, 2020

Ans: There are two major sources of air pollution in Bangladesh: Vehicular emissions and industrial emissions. Air pollution kills 195,000 Bangladeshi each year, according to World Health Organisation (WHO) 2016 estimates. The density of lead in the air of Dhaka is 463 nanograms per cubic metre, which is 10 times more than the acceptable standard. The large number of children, street children, local streetwalkers, and rickshaw pullers are at particular risk from this air pollution. Scientists said that the high lead in the environment from gasoline, paints, ceramics, batteries, etc. are factors in the increased risk of polluted air. Another study revealed that blood lead levels were very high and at toxic levels in children presenting with psychomotor delay and behavioral problems, indicating lead poisoning. To accommodate the growing population, the construction of high-rise buildings, the numbers of slums are also growing. The tremendous force of population has made it almost unfeasible to maintain a clean environment. Automobiles (auto rickshaws, trucks and buses, baby taxis, tempos and motor cycles), industrial emissions, bad civic practices and poor goverment services are some of the factor responsible for decreasing the mental abilities of the children as a result of which the country will have acute shortage of intellectuals in the long run. The only way to enhance the ethical accountability of public administration is the Bangladesh goverment should immediately translate its National Environment Policy and Transport Policy into action.

04. Describe the scenario of basic human rights of the domestic workers in Bangladesh. (Marks-04)

Ans. Employing domestic helper of varying ages is a common practice in urban areas of Bangladesh. Over 80% of them are underage girls. There axists no regulatory framework for the minimum age of employment, pay and working hours for these poor and vulnerable workers. Bangladesh is a member of the International Labour Organization (ILO). It is a signatory to the Domestic Workers Convention 2011 that come into force it. As documented by news portals and human rights Organisations, domestic workers are routinely subjected to violence.

05. Explain with context: (Marks-04) I will arise and go now, and go to Innisfree, And a small cabin build there, of clay and wattles made;

Ans: The extract has been illustrated from W.B Yeats' poem 'The Lake Isle of Innisfree'. The above extract portrays the isle as a much longed for place of peace and natural beauty, a quiet place where the speaker feels most grounded. Yeats makes a decision at the beginning of this poem. He says, 'I will arise and go now.' He has decided to make the break from modern society and all of the hectic madness it can bring and go to a place he loves, Innisfree. He decides to build a cabin of 'clay' and 'wattles' to live in.

06. Why are road accidents very rampant in Bangladesh?

Ans: Reasons behind the increased number of accidents and casualties includereckless driving, over speeding, overloading, overtaking, violating laws, illegal and dangerous competition, long-time driving without break, use of drug and alcohol, incompetency of the driver, hazardous road, lack of proper design and construction etc.

বুদ্ধিমত্তা ও সাধারণ জ্ঞান
প্রশ্ন ০১. মুজিবনগর সরকারের গঠন সম্পর্কে লেখ। (Write the formation of the Mujubnagar Goverment.)

উত্তরঃ ১৯৭০ সালের নির্বাচনের পর ক্ষমতা হস্তান্তরে প্রহসন, ২৫ মার্চ রাতে বাঙালিদের ওপর নিষ্ঠুর গণহত্যাযজ্ঞ ইত্যাদির পরিপ্রেক্ষিতে বঙ্গবন্ধু শেখ মুজিবুর রহমান বাংলাদেশের স্বাধীনতা সংগ্রামের ডাক দেন। এ সংগ্রামে ‍ছাত্র-যুবক-জনতা, সেনা পুলিশ ও আনসার বাহিনীর একযোগে ঝাপিয়ে পড়ে এবং গঠিত হয় মুক্তিবাহিনী। এ মুক্তিবাহিনী ও মুক্তিযুদ্ধকে পরিচালনা করার জন্যই মুজিবনগরে গঠিত হয় একটি বিপ্লবী সরকার ও উপদেষ্টা পরিষদ। ১৯৭১ সালের ১৭ এপ্রিল মেহেরপুরের বৈদ্যনাথতলায়’ নতুন নামকরণ হয় মুজিবনগর। তাই এ বিপ্লবী সরকারকে মুজিবনগর সরকার’ আখ্যায়িত করা হয়। এ সরকারের সর্বসম্মতিক্রম শেখ মুজিবুর রহমানকে রাষ্ট্রপ্রধান নির্বাচিত করা হয় এবং তার অনুপস্থিতিতে সরকারপ্রধানের দায়িত্বভার অর্জিত হয় সৈয়দ নজরুল ইসলামের ওপর। তার নেতৃত্বে বিপ্লবী সরকারের অন্যান্য দপ্তরগুলো নিম্নরূপ: প্রধানমন্ত্রী: তাজউদ্দীন আহমেদ, পরাষ্ট্র দফতর: খন্দকার মোশতাক আহমেদ, অর্থ দফতর: ক্যাপ্টেন এম এ জি ওসমানীকে করা হয় দেশের সশস্ত্র বাহিনীর প্রধান এবং গণপ্রজাতন্ত্রী বাংলাদেশের স্বাধীনতার ঘোষনাপত্র পাঠ করেন অধ্যাপক ইউসুফ আলী। এছাড়া এই বিপ্লবী সরকারকে প্রয়োজনীয় দিকনির্দেশনা ও পরামর্শ দেয়ার জন্যই গঠিত হয় একটি উপদেষ্টা পরিষদ। এতে ন্যাপ ‍(ভাষানী), ন্যাপ (মোজাফফর), বাংলাদেশের কমিউনিস্ট পার্টি ও কংগ্রেসের একজন করে যথাক্রমে আবদুল হামিদ খান ভাসানী, অধ্যাপক মোজাফফর আহমেদ, কমরেড মণি সিং, শ্রী মনোরঞ্জন ‍ধর এবং আওয়ামী লীগের ৫ জন সদস্য নিয়ে এ পরিষদ গঠিত হয়। উপদেষ্টা পরিষদ মুক্তিযুদ্ধ চলাকালীন বিপ্লবী সরকারকে প্রয়োজনীয় পরামর্শ ‍দিতেন এবং নীতি নির্ধারণে সহায়তা করতেন।

প্রশ্ন ০২. ঢাকা শহরের যানজট নিরসনে মেট্রোরেল কিভাবে ভূমিকা রাখতে পারে তা ব্যাখ্যা কর। (Explain how could Metro Rail play signigicant role in reducing traffic jam in Dhaka city).

উত্তরঃ Hope is high that when Metro Rail Transit (MRT) finally arrives in Dhaka, the city's legendary traffic congestion will ease off. ... of financial loss, Kolkata metro has played a vital role in creating a cultural of mass transit-based urban mobility and reducing traffic congestion in the West Bengal metropolis. Mass rapid transit system (MRT) is a public transportation system similar to trains, buses, ferries and others, which can be used to facilitate commuting of a large number of passengers on a non-reserved basis and in lesser time. Rapid transit is an important form of mass transit such as subways and surface light rail systems designed for inter-city or intra-city commute. It is potentially economic, eco-friendly and less time consuming. It is recognisably the most competent way of reducing the ever growing traffic congestion in big cities. One of the most traffic congested cities in the world, according to international research. To address this situation, the goverment of Bangladesh (GOB) formulated the first Strategic Transport Plan for Dhaka (STP) in 2005 in corperation with the World Bank (WB). The STP was revised in August 2016 extending its implementation time from 2015 to 2035. The latest extension included several large expressways, metro rail, circular ring roads and circular waterway project. Though the original Strategic Transport Plan recommended three MRT lines and three BRT lines, the RSTP recommended five metro rails and two rapid bus (BRT) service systems to cover Dhaka city and adjoining districts.

প্রশ্ন ০৩. উয়ারী বটেশ্বর এর প্রত্নতাত্ত্বিক গুরুত্ব আলোচনা কর।
(Discuss archaeoligical importance of Wari-Bateshwar.)

উত্তরঃ Wari-Bateshwar an archaeological site in Narsinghdi district of Bangladesh. Cultivation of land, digging drains, cutting garbage-pit and red soil for building local traditional mud-house and other household activities of the local people regularly turn the surface upside down which expose the objects of ancient people in Wari-Bateshwar. In addition, after rain fall, wonderful beads of semi- precious stone and glass, silver punch-marked coins etc. are rinsed out which results into clear visibility. In 1930s, local schoolteacher Hanif Pathan and afterward his son Habibulla Pathan started collecting those artifacts and later carried out research with a curious mind. But for a long time, this potentially important archaeoligical site had faild to attract the attention of professional archaeoligists in Bangladesh. After waiting for 60 years, archaeoligical exploration started in 1989 resulting regular excavation from 2000.

প্রশ্ন ০৪. ইউএনএইচসিআর এ্রর পূর্ণ অভিব্যক্তি কী? এর প্রধান দায়িত্ব কী? (What is the full form of UNHCR? What is its main responsibility?)

উত্তরঃ জাতিসংঘ উদ্বাস্তু বিষয়ক কমিশন(UNHCR)- United Nations High Commission for Refugees প্রতিষ্ঠা - ১৪ ডিসেম্বর, ১৯৫০, সালে। সদর দফতর- জেনেভা, সুইজারল্যান্ড। শান্তিতে নোবেল পুরস্কার পায়- ১৯৫৪, ১৯৮১ সালে।

Read Next ?